Home/Voorraadbeheer
Maximale betrouwbaarheid met stabiel voorraadbeheer.
De betrouwbaarheid van voorraadbeheer wordt grotendeels bepaald door de professionaliteit en volwassenheid van de organisatie.
Kennis & inzicht
Hoe borgen we de betrouwbaarheid?
Een belangrijk aspect van tijdige orderverwerking en het kunnen voorzien in de vraag van jouw klanten naar jouw producten -om onder andere nee-verkopen te voorkomen- is betrouwbaar voorraadbeheer. Hoe VASCO de betrouwbaarheid van jouw voorraad borgt en wat wij allemaal onder ‘voorraadbeheer’ verstaan, lichten we zo nader toe. Eerst geven we inzicht in welke activiteiten er uitgevoerd worden waardoor voorraden wijzigen.
Kennis & inzicht
Vertrouwen en controle.
Voorraad: iets wat lastiger tastbaar is als je jouw bestellingen door een e-fulfiller laat verwerken. Jouw producten liggen namelijk niet meer in een eigen magazijn/warehouse opgeslagen. Dus moet je er maar op vertrouwen dat na ontvangst van een levering door jouw leverancier, de producten in de juiste aantallen en correct worden verwerkt naar de opslaglocaties. Waarna de voorraadstanden in de daarvoor relevante systemen administratief worden bijgewerkt.
Zijn de inbound-activiteiten (ontvangstverwerking) goed georganiseerd? Dan draag dat enerzijds bij aan betrouwbaar voorraadbeheer. Anderzijds is het van belang dat ook de outbound-activiteiten (uitgaande orderverwerking) goed zijn georganiseerd. Ook als het daarop aankomt, moet je er maar op vertrouwen dat de juiste producten in de juiste aantallen gepickt worden voor de bestellingen van jouw klanten.
Kennis & inzicht
Unieke EAN-barcodes voor elke SKU.
Wij vragen onze klanten altijd of de uniekheid van verschillende SKU’s (verschillende producten) verzekerd kan worden door unieke, scanbare barcode labels. Daarmee voorkomen we namelijk dat meerdere, verschillende producten bekend zijn onder dezelfde identifier (barcode) en als de barcode labels scanbaar zijn, kan elk afzonderlijk product gescand worden.
Kennis & inzicht
High-end warehouse management software.
Ons warehousemanagementsysteem is de wervelkolom van onze dienstverlening. Voor jou als klant heeft het een informatieve functie. Voor ons is het belangrijk om het overzicht te bewaren in onze processen, om te kunnen sturen op bepaalde situaties en continu te kunnen monitoren wat de status is van verschillende activiteiten.
Als het op voorraadbeheer aankomt, syncen we de voorraadstanden van jouw producten continu vanuit ons systeem naar jouw webshop, marketplace, ERP of met welk systeem je ook werkt. Door deze realtime synchronisatie heb je continu inzage in het voorraadverloop van jouw producten.
Kennis & inzicht
High-end barcode scanning hardware.
Voor elke aanraking met jouw producten, dus bij de verschillende activiteiten die wij uitvoeren, gebruiken wij barcode scanning-apparatuur. Wij werken volledig papierloos en verminderen het risico op menselijke fouten aanzienlijk door met high-end barcode scanning-apparatuur te werken.
Kennis & inzicht
Wanneer is barcode scanning relevant?
- Het kunnen opboeken van voorraden tijdens de ontvangstverwerking, waarin geteld wordt middels het scannen;
- Controleren of het voorgemelde artikel bij een levering overeenkomt met het artikel dat daadwerkelijk ontvangen is – afwijkingen worden door scanning gedetecteerd;
- Om producten te kunnen toewijzen aan een transferlocatie;
- Om producten te kunnen toewijzen aan een voorraadlocatie;
- Om producten te kunnen verplaatsen naar andere locaties;
- Om producten van een locatie af te boeken tijdens het orderpicken;
- Als tweestapcontrole, om diegene die het artikel uitscant tijdens het inpakken van de bestelling, te laten controleren of zijn/ haar collega het juiste product gepickt heeft.
Kennis & inzicht
Toewijzing producten aan voorraadlocaties.
Elke SKU in ons warehouse is toegewezen aan een unieke opslaglocatie. Meerdere items van dezelfde SKU kunnen op één locatie liggen, maar nooit meerdere SKU’s op één locatie (tenzij we een maatwerk storage concept -op klant niveau- hebben ingericht).
Dat zorgt enerzijds voor betrouwbaar voorraadbeheer en anderzijds voor dat elke SKU een locatie heeft, waarmee wij garanderen dat producten nooit blijven ‘rondzweven’ op een onbekende locatie.
Kennis & inzicht
Transferlocaties.
Transferlocaties zijn locaties die worden gebruikt als producten in-transit zijn, oftewel onderweg. Dit wordt geregistreerd in ons warehouse van een beginlocatie naar een eindlocatie. Bijvoorbeeld de ontvangstverwerking. De uiteindelijke opslaglocaties van producten is niet in de zone waar de ontvangstverwerking wordt uitgevoerd.
Na de verwerking moeten de producten nog verplaatst worden via een routingsysteem. Voor continue monitoring van de locatie van producten, buiten de opslaglocaties om, gebruiken we transferlocaties.
De betrouwbaarheid van voorraadbeheer wordt grotendeels dus bepaald door de professionaliteit en volwassenheid van de organisatie van de activiteiten waarin mensen in aanraking komen met producten. Het gebruik van up-to-date scanningapparatuur met geavanceerde opties ondersteunt onze mensen daarin.
Meer weten over efficiënt voorraadbeheer?
Plan dan een vrijblijvende kennismaking in en maak kennis met onze logistieke dienstverlening.