Home/Value Added Services
Value Added Services (VAS) - voor elk subproces.
Alle activiteiten die wij niet onder ons hoofd-fulfilmentproces kunnen plaatsen, brengen we samen in onze Value Added Service (VAS) afdeling. Maak hier kennis met deze ondersteunende logistieke service.
Kennis & Inzicht
Een onverstoord logistiek proces.
In een warehouse, zoals in ons fulfilment center waar allerlei logistieke activiteiten plaatsvinden, is het van belang om deze activiteiten in een (standaard)proces te beheren en uit te voeren.
Een proces biedt duidelijkheid over een begin en eindpunt van logistieke activiteiten en de transformatie die plaatsvindt. Daarnaast biedt een logistiek hoofdproces ook inzicht in welke subprocessen/-activiteiten er nodig zijn om tot het gewenste (logistieke) eindresultaat te kunnen komen.
Elk subproces heeft haar eigen discipline en voegt waarde toe aan het gewenste logistieke eindresultaat.
Kennis & Inzicht
Subprocessen verbinden aan het logistieke hoofdproces.
Niet alle klantbehoeften- en verwachtingen waar een hoofdproces grotendeels op is gebaseerd, kunnen samengevoegd worden in één logistiek proces.
Dat komt doordat de vraag naar een specifieke logistieke service het hoofdproces te veel kan verstoren. Waardoor er niet binnen operationeel en tactisch niveau op gepland kan worden. Toch is het voor ons belangrijk om in deze logistieke (afwijkende) behoeften te kunnen voorzien. Omdat deze logistieke behoefte onderdeel uitmaakt van de totaalbeleving van jouw eindklant.
Kennis & Inzicht
De VAS-afdeling: een zone met een eigen discipline.
Al de activiteiten die wij niet onder ons hoofdfulfilmentproces kunnen plaatsen, voeren we uit op onze Value Added Service (VAS)-afdeling.
Dit is een afdeling die volledig 'los staat' van het hoofdfulfilmentproces. Hierdoor is de VAS-afdeling niet afhankelijk van de planning en activiteiten uit het hoofdfulfilmentproces. Deze afdeling heeft een eigen planning.
Om een beter beeld te kunnen over de mogelijkheden van de VAS-afdeling, geven we hieronder een aantal voorbeelden.
Kennis & Inzicht
Samengestelde producten met een eigen voorraad.
Een samengesteld product met een eigen voorraad is een product dat uit verschillende componenten bestaat. Een voorbeeld van een samengesteld product is een relatiepakket of een gift set. Deze producten hebben vaak een unieke productverpakking, inlay, één of meerdere opzichzelfstaande producten, een vloeipapiertje en marketinguitingen in de vorm van bijvoorbeeld flyers.
Dit product bestaat uit verschillende onderdelen en er is een bepaalde verwerkingstijd nodig om het product te kunnen assembleren of samenstellen tot het 'finale product'. Alle componenten voor de betreffende samenstellingen worden gepickt en afgeboekt, de assemblage vindt plaats op de VAS-afdeling en de voorraad van het ‘finale product’ wordt opgeboekt. Het samengestelde product is nu klaar voor verkoop.
Kennis & Inzicht
Partijenpost.
Sommige orderprofielen (ordersamenstellingen) zijn zo uniform, dat het efficiënter is om er een separaat proces voor op te zetten. Een praktijk voorbeeld is partijenpost. Dit soort orders zijn kenmerkend door hun hoge orderaantallen en kleine producten. Vaak zijn het orders met één orderregel en zijn het producten die, naast in Europa, ook ROW (Rest Of World) worden verzonden.
Voorbeelden van producten met dergelijke orderprofielen zijn:
- Supplementen
- Tandenborstels
- Parfum
Voor deze uniforme orderprofielen kan het lonen om gebruik te maken van de VAS-afdeling. Omdat we met relatief weinig handling veel orders in een korte tijd kunnen verwerken.
Kennis & Inzicht
Abonnementsproducten.
Fulfilment voor abonnementsproducten behoort ook tot de mogelijkheden en betreft vaak een combinatie van de twee concepten die we eerder al benoemden: samenstellingen met eigen voorraad en partijenpost. Abonnementsproducten zijn veelal kleinere producten die elke week of maand geassembleerd en uitgeleverd moeten worden. Het uitlevermoment binnen een bepaalde interval is de bepalende factor voor de planning.
Vanaf de uitleverdatum wordt namelijk teruggerekend wanneer er begonnen moet worden aan de orderpicking van de componenten, het gereedmaken van de assemblagelijn, het inplannen van capaciteiten (medewerkers), de verwachte doorlooptijd tot het ‘gereed product’ en de transittijd van de pakketdienst aan wie de zendingen worden overgedragen.
Kennis & Inzicht
Omstickeren.
Zijn er wijzigingen gedaan in de productidentificatie door jouw fabrikant? Of is een specifieke productiebatch bijvoorbeeld niet goed verlopen, waardoor de barcode op de productverpakking niet scanbaar is? Dan kunnen we producten herlabelen.
Het is natuurlijk zonde als je verkoopbare voorraad aanlevert, maar deze niet verwerkt kan worden doordat de productidentificatie mankementen vertoont. In dit soort situaties kunnen we een omstickeractie inplannen waarin we duidelijke, scanbare productlabels printen en bevestigen op jouw producten of productverpakkingen.
Met behulp van onze VAS-afdeling worden deze producten alsnog opgenomen in de verkoopbare voorraad.
Maatwerkfulfilment
Wij begrijpen dat sommige bedrijven complexere fulfilmentbehoeften hebben, die een speciaal aangepast proces vereisen.
De zaken die we in overweging nemen bij het ontwerpen van een maatwerkfulfilmentproces zijn onder meer:
- De grootte en afwijking van volumes
- De diversiteit van het assortiment en de productcategorieën
- De extra benodigde subprocessen voor zaken als kwaliteitscontrole
- Het aantal contactmomenten met de klant en de mate van handmatige verwerking
We nemen ook in overweging hoe de combinatie van B2C- en B2B-bestellingen het logistieke hoofdproces zou kunnen verstoren. Als we vaststellen dat een businesscase een aanzienlijke impact heeft op onze standaardprocessen en klantenservice, onderzoeken we vervolgens de impact over onze hele organisatie om te bepalen of deze in overeenstemming is met onze visie en missie.
Doorpraten over jouw business case of maatwerkfulfilment?
Plan een rondleiding en maak kennis met onze VAS-afdeling.